"Ung Art har haft fömånen att få arbeta med Just Read i över 1 år nu. Våra resultat har markant förbättrats för flera elever och det har motiverat oss till att fortsätta att arbeta. Vi har fått kompetent handledning och utbildning av er och ni har smält in i vår miljö på ett magnifikt sätt och inspirerat såväl våra ungdomar som vuxna. Just Read gör ett fantastiskt viktigt arbete och sprider glädje med er närvaro och kompetens. Keep up the great work."
David Kliba, Rektor
"Just Read har lagt ner ett enormt arbete och engagemang för att testa våra elever och därefter skapat övningar utifrån varje individs behov. Detta har skett regelbundet två dagar varje vecka. Mellan dessa tillfällen har eleverna tränat självständigt med givna övningar. Eleverna har upplevt hela arbetet mycket positivt och har med glädje jobbat både med Just Read och på egen hand. Alla elever har visat betydande positiv utveckling både då det gäller ordförståelse och läsförståelse."
Camilla Hodel, Svenskalärare & Kerstin Kjellström, Biträdande rektor
Läs mer om hur vi arbetade med Lindängsskolan här.
"Vi pedagoger fick en grundlig presentation av projektet innan start. Vi fick stora förhoppningar vilka också har infriats. Våra årskurs 6 elever testades av entusiastiska och kunniga ledare. Eleverna har med stor entusiasm arbetat med sina individuella övningar i skolan och glädjande nog även hemma. Eleverna upplevde detta oerhört positivt och såg med spänning och intresse fram emot varje träff med ledarna och de övningar de skulle få. Alla elever har visat en god utveckling både vad gäller ord- och läsförståelse."
Anne-Margrethe Pode, Förstelärare på Kryddgårdsskolan
Läs mer om hur vi arbetade med Kryddgårdsskolan när vi började 2015 här och hur arbetet sen utvecklades under 2016/2017 här.
Rörsjöskolan-Zenith
Rörsjöskolan-Zenith har under läsåret 2018/2019 haft förmånen att få samarbeta med de mycket engagerade och kunniga personerna kopplade till stiftelsen Just Read.
Lär mer om samarbetet här.
Växtplats Rosengård
Växtplats Rosengård har som mål att förkorta vägen till arbete för utrikesfödda personer. Språket är en viktig ingrediens, en nyckel för att få en anställning. Därför har en viss språkundervisning varit en naturlig del i programmet.
Under vinter och vår 2018 – 2019 har vi fått möjlighet att samarbeta med stiftelsen Just Read. Lär mer om samarbetet här.
Yalla Trappan
Yalla Trappan har under flera år samarbetat med Just Read. Varje vecka får våra anställda kvinnor möjlighet att utveckla sin svenska tack vare Just Read.
Läs mer om samarbetet här.
Drottninghögskolan i Helsingborg
Vår upplevelse av Just Read var att alla volontärerna var mycket lugna med eleverna och intresserade av sitt uppdrag hos oss. De höll en dialog med oss om varje elevs utveckling och det märktes att några av dem var mycket kunniga inom området avkodning och läsförståelse, att de hade pedagogisk bakgrund. Härligt med ett gäng pensionärer som med glädje kom till oss för att stötta våra elever. Det är med saknad vi inser att de inte kommer tillbaka i dessa pandemitider. Att eleverna frågar efter dem, måste ju vara det finaste betyget man kan få.
Lärare i årskurs 4 på Drottninghögsskolan i Helsingborg